Regnbågsfrågor.

Regnbågsankan har på sin hemsida lite frågor som de ställt till riksdagskandidaterna, och Åländska regnbågsfyrens projektledare Gogo Bahar uppmanar fyren att göra detsamma med lagtingskandidaterna på Åland.
Men varför vänta på att de ska fråga, tänkte jag, och svarar helt frankt på dem här i min blogg.frågorna är de exakta, förutom att jag bytt ut ordet riksdagsledamot till lagtingsledamot.




1. Kommer du i ditt arbete som lagtingsledamot att rösta för en äktenskapslag som behandlar människor jämlikt oberoende av sexuell läggning, och kommer du att jobba för t.ex. lika rättigheter för samkönade par och heteropar gällande vigsel, adoption och gemensamt efternamn?

Självklart.Utan att veta alltför mycket om hur lagen ser ut idag, vågar jag påstå att ett lagförslag som ger alla mänskor samma (självklara) rättigheter, är en absolut nödvändighet.

2. Normbrytande ungdomar t.ex. homosexuella tonåringar mår dåligt i skolan och självmordsstatistiken bland i synnerhet hbtiq-ungdomar är dyster. Borde information om sexuella minoriteter och könsminoriteter ingå i den obligatoriska utbildningen för alla lärare, hälsovårdare och andra som arbetar med barn och unga?

Ja, absolut.Dessutom borde man få verktyg och metoder att arbeta med, så att man kan underlätta för, och stärka tonåringar i dessa situationer.

3. Tycker du att personer som genomgår en könskorrigeringsprocess (man till kvinna/kvinna till man/annat) skall få spara sina spermier eller äggceller för att senare i livet använda dem till att skaffa egna biologiska barn?

Oj, svår fråga.jag visste inte ens att det var möjligt att bli gravid som könskorrigerad kvinna, eller att producera spermier som könskorrigerad man.Inget område jag kan, som ni märker..
Spontan tänker jag på komplikationer som kan uppstå vid inavelsfrågor, är det inte samma risker här? Mitt spontana svar är nej, men det betyder inte att jag kanske ändrar mig, när jag vet mer om saken.Eller, blir mer övertygad om mitt nej.Får återkomma där.

4. Tycker du det är lämpligt att två män eller två kvinnor dansar pardans på Presidentens bal i direktsänd tv?

Man önskar att man inte skulle behöva fråga sånt. Är det ok  att en blondin och en rödhårig dansar ihop på presidentens bal? En finne och en svensk? En lång och en kort? En österbottning och en Hesa-bo? Eller borde man införa snygghetskrav på balen, för att inte besvära känsliga tittare med fula mänskor? Eller danskunskaper, så man slipper se folk trampa på varandras tår? Frågan är helt befängd i mina ögon. Om ni inte fattade, betyder det att svaret är ja.


2011-03-03 @ 12:53:41 Permalink

Trackback
Kategorier
Arkiv
RSS 2.0

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback