jobb eller ledigt?

klart man kan ha ett land med stenar.Och lite pinnar och snäckor.Kräver ingen vattning alls.


Man kan diskutera det gamla säget, arbete ger frihet. Jag har de senaste åren fantiserat om de 4 veckors semester, sån där som vanliga mänskor har, och tänkt att denna höst kommer att vara den piggaste nånsin. Och trots en otrolig värme, och det faktum att både hjärtat och barnen har förgyllt tillvaron, var det där med semester lite överskattat.
Låg i feber en vecka, och har haft så fantastiskt ont i lederna så att jag tidvis inte kunnat gå eller ens hålla i nåt. Har funderat över alla möjliga krämpor jag kan tänkas ha (men såklart inte kommit iväg till doktorn) men nu misstänker jag starkt att det var semestern som försvagade mig.
Jag blev nämligen genast bättre när jag började jobba...

Hjärtat som är lärare, påstår att han varit ledig så länge att han blir arbetsskygg.Ungarna, som är lediga lika länge, spenderar ungefär halva sin vakna tid med att klaga på att de har tråkigt.
Så är det så himla bra med det där lediga, sist och slutligen?
För mycket och för lite skämmer allt, sägs det ju, och det är väl sant.Bra med ledigt, men man uppskattar det mer, när det inte blir så ofta.
Så är det ju med det mesta, och därför var det riktigt trevligt att äta lunch på stan idag, vilket jag inte gjort sen i våras. Sen åkte hjärtat med mig ut för att leta efter gregersö lägergård, och konstaterade att utsikten ÖVER Möckelö är tusen gånger finare, än utsikten FRÅN Möckelö. Färjterminalen må vara en viktig tillgång, men vacker är den inte.
Nåja, nu är det dags att vara ledig igen i tre dar. Dels för att det verkar som om jag har mer övertid att ta ut än jag nånsin hade kunnat föreställa mig, efter lite felräkning i timlistorna. Dels för att det är omöjligt att få nåt gjort när alla andra som man vill ha tag på har semester.
Så imorgon blir det vikingaliv i Saltvik med barnen. Vilket också brukar uppskattas, det händer ju bara en gång i året.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback