Sänkt ålder för rösträtt o sånt

Jag har ju lovat duktiga Simon Holmström i obunden ungdom att jag skulle skriva vad jag tycker om sänkt rösträttsålder,så nu gör jag det.
Frågan är inte så enkel att man genast ropar ja eller nej, känner jag. Det finns mycket i kommunpolitiken som jag tycker att åldern 16 och uppåt ska vara med och bestämma om, som direkt berör dem. Och som de kan bättre än en 30+are hur funkar. Men det finns också saker jag inte vet om jag är beredd att släppa ansvaret för till någon så ung. Faktiskt.Tillexempel såna frågor som inte är det minsta intressanta för de flesta 16-18åringar, tex kommunalteknik och byggnadplaner mm. Det kan tyckas diskriminerande, men faktum är att jag ju har endel erfarenhet av just den här åldersgruppen, som överlag är smarta mänskor med en skön världsbild och ett hälsosamt mått visoner och framtidstro.Nåt man börjar tappa så smått när man blir äldre.
Jag upplever att unga mänskor är mer principfasta,och benägna att se saker i svart eller vitt,ibland.Men detta kan göra att man gärna blundar för de konsekvenser ens prncipiella beslut kan få.
Det finns några 16-åringar jag känner, som inte kan ta ansvar ens för sin egen smutstvätt, ska man då ha rösträtt? Kan man ju undra.

Å andra sidan finns det ju gott om vuxna som jag inte heller skulle släppa vissa beslut åt. Och man kan kanske förutsätta att man som 16åring går och röstar, eller ställer upp i val, är engagerad i samma grad som en vuxen som gör samma sak.Det har inte med åldern att göra, alla gånger.En gång röstade jag själv på en lagtingskandidat för att hon såg så glad ut,hur genomtänkt var det?
Med det kommunsystem vi har idag, är nog min slutsats att man visst som 16åring borde ha rätt att rösta i kommunalval.

När det gäller lagtingsval, är det knepigare. Om man ser till skolfrågan, just nu gäller det mest periodiseringen som är katastrofal, den kommande reformen till två gymnasieskolor som går alldeles för fort och som kommer att ytterligare försämra kvaliteen på utbildningen,så känns det ju solklart att man borde ha haft rätt, som användare av dessa skolor,att vara med och bestämma. Då hade det kanske blivit ett system som inte bara ser bra ut på pappret, utan faktiskt funkar i praktiken också.
Men även här finns frågor som jag är tveksam till att man faktiskt är mogen att ta beslut om som 16åring. Tex jordförvärvsregler,lagstiftningsfrågor,skattefrågor,mm.

Det finns en tanke bakom att myndighetsåldern är så pass hög som den är.Av flera olika anledningar tex hjärnans utveckling och mognadsprocessen, anser man enligt lag idag att en 16åring inte är helt kapabel att ansvara för sig själv, alltså man är omyndig och under föräldrarnas ansvar. Av samma anledning får man inte köra bil före 18 års ålder, och inte heller dricka alkohol (fast det borde man inte före efter 22års ålder,när hjärnan är fullt utvecklad).

Så jag är inte helt övertygad om att man ska ha rösträtt i lagtingsval, nej.
Men frågan är hur man annars kunde få påverka just de frågor man vill,som ung?
Jag tror att lösningen ligger i elev/studeranderåden, som måste få utökad makt, samt ett ungdomsråd som har nån verklig makt att påverka, motionera och fungera som remissinstans.
Ett ungdomsråd där det finns en kärngrupp som jobbar som styrgrupp/styrelse, samt olika arbetsgrupper där man kan ingå under en period och jobba med specifika sakfrågor.
Ett ungdomsråd som inte bara ibland får några papper slängda åt sig, som ska besvaras inom orimligt kort tid,så som det sett ut förut.Ungdomsrådet borde fungera lika tvärsektoriellt som miljögrupper och genusgrupper, och få alla frågor som kan beröra dem till sig, för ett ungdomsperspektiv.
Man ska få samma arvode som andra med liknande uppdrag, och en egen budget som möjliggör ett bra arbete,samt en tjänsteman på heltid som kan bereda deras ärenden och verkställa deras beslut.
Till ungdomsrådets styrgrupp kan man tänkas ha demokratiska val,där en viss åldersgrupp väljer in sina representanter, dock måste man då minnas att detta inte helt kan sköts via skolorna, då det finns de som inte går i skolan.

Jag tror att det är rätta vägen för att ge ungdomar den möjlighet att påverka,som de förtjänar och har rätt till.
Hoppas du inte blev allt för besviken nu Simon :)

Kommentarer
Postat av: Simon Holmström

Haha där kom den. Nej, jag blev faktiskt inte så besviken av att höra nya synvinklar på saken. Det är ju ungefär sådär de flesta resonerar.



Men jag tycker vi ska komma ihåg att vi i debatten slutligen kommer till ett läge där man måste balansera mellan någon ålder med hänsyn till den mentala kapaciteten. Den balansen tycker jag alltmer går neråt i dagens upplysta samhälle ;)

2011-02-01 @ 18:49:23
URL: http://simonkolina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback