Valfrossa!!

 


Vissa drabbas av os-frossa vart fjärde år, andra varje år i maj månad av ishockeyvm-frossa. Det finns de som börjar elda upp sig inför festivalsäsongen, eller kräftpremiären.
Jag tillhör den skaran som drabbas av valfrossa vart fjärde år.

Låter kanske inte så häftigt, men roligt är det. Vet att de närmaste 10 veckorna kommer att vara intensiva, fyllda av möten och kampanjer, och massor av diskussioner med folk.

"Varför hör man inget under de fyra år som gått, bara när det blir val?" säger folk ibland. Ja, ärligt talat, om jag hade kört en intensiv kampanj i fyra år skulle ni nog vara rejält trötta på mig vid det här laget, och hade jag haft en kortare kampanjperiod för säg två år sen, skulle ni ändå inte minnas vad jag sa.
Under de fyra år som går mellan varje val, jobbar man istället med de frågor man brinner för, i mitt fall mycket sociala frågor,ungdomsfrågor, utbildning och missbrukaromsorg.Och, som kommunpolitiker i allefall, allt möjligt annat också, från byggplaneområden till sopavgifter och allt där emellan.
Men det betyder ju inte att man pratar med folk om sin politik, och vad folk vill. Det gör man när man är ute och hälsar på arbetsplatserna, när man går på öppet hus i skolan, eller när man handlar mjölk i affären.

Men valkampanjandet är speciellt, och faktiskt riktigt roligt. Bara man kommer förbi den där inlärda spärren om att inte berätta för folk vad man är bra på. Om man söker jobb, måste man ju förklara varför just man själv skulle passa  så bra för jobbet, så är det med lagtingsplatserna också. Men det är ett onordiskt beteende, och jag undrar ibland om folk tycker man är självgod när man framhäver sig i kampanjerna?
Fast det är bra mycket bättre att få röster på sin egen förmåga, än på andras misslyckanden.
Tycker jag allefall.
Och hur det än är med valkampanjandet, så tror jag folk är smartare än att de röstar på den som bjöd på mest korv, eller finaste ballongen.
Jag tror nog folk är smarta nog att rösta på nån de tror kommer göra ett bra jobb.
Jag hoppas innerligt att det är några som tror att jag kan det. Det tror jag nämligen själv, men jag behöver nog några fler röster, än den och mammas och pappas..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback