Saker som kunde vara bra att få jobba för.Del 1

I kommande valrörelse kommer det att svämma över av kandidater som vill berätta vad de tycker.En del försöker förmedla sina åsikter om precis allt, och det kan ju vara bra. Men man kan inte, tror jag, jobba 110% med alla frågor. Så själv tänker jag försöka förmedla vad jag tänker och tycker om mina hjärtefrågor, och resten får ni fråga om, ifall ni vill veta.
Här kommer de tre första punkterna på min  "att göra lista":


1.Den psykologtjänst som inom Åhs inrättades för att 50% av heltid jobba med missbrukare ska ses över. I nuläget används tjänsten till andra målgrupper.
- Det här med psykiatrihjälp för missbrukare har varit en historia för sig. När jag började jobba med missbrukarfrågor fanns en regel som sa att man måste vara ren 2 år för att få komma till vuxenpsyk. Nu är man nere i (rätta mig om jag har fel) 6 månader. Man kan tycka att man måste vara ren så länge för att kunna tackla orsakerna till att man börjat missbruka, men samtidigt behöver man under sitt första nyktra år oerhört mycket stöd och hjälp. Man är nämligen tvungen att med nykter hjärna ta itu med allt det man gjort under sitt missbruk, och det är inte alltid trevliga saker. Att bearbeta såna saker, kan man behöva professionell hjälp med. Det är oerhört viktigt att den tjänst som är skapad JUST för missbrukare, också används för just det.


2.Övervakat elevhem för åländska studeranden från skärgården. Många skärgårdsunga flyttar till stan efter grundskolan. De flesta bor i privata hyreslägenheter, mer eller mindre utan vuxen översyn. Man kanske hyr rum av någon privatperson, men kan man kräva att i hyreskontraktet även ingår ansvar för den inneboende? Knappast. Det finns ännu ett år ett elevhem, men där bor mestadels ungdomar från andra ställen än Åland. Jag skulle vilja se ett studenthem för bara ungdomar under 18, i första hand skärgårdsunga. Studenthemmet skulle ha klara regler, kanske gemensam middag ibland och övervakare dygnet runt. För att göra det attraktivt för föräldrar, skulle drogpolicyn vara väldigt strikt, alltså man skulle inte tillåta festande på det sätt som har förekommit på elevhemmen hittills. Dessutom skulle boendet vara mycket förmånligt.

3. För att minska trycket på skolpsykologer/kuratorer /Bup, samt för att fånga in unga i riskgruppen för psykisk ohälsa, bör skolvärdar inrättas i landskapets skolor, samt en rekommendation om detsamma göras till kommunerna för högstadieelever. I GHS har man länge haft en skolvärd, i Strandnäs har man numer Marcus Svensson anställd (han har en annan titel, men ungefär samma funktion). Tanken är att ha en fältare fast i skolan, enkelt sagt. En som inte har samma auktotitära roll som en lärare, men som finns där och kan fånga upp de som driver omkring, som kan stävja bråkiga situationer, som kan medla, se till att den som behöver till kurator eller psykolog kommer dit i tid, nån som kan hjälpa och ge råd om allt från mobbning till läxläsning. Rätt utfört skulle detta ge mobbade en person att vända sig , det skulle främja integrering, minska bråk och vandalisering, ge ökad trygghet och viktigast av allt, fånga upp många ungdomar som mår dåligt, innan det gått för långt. Om jag skulle få genomföra EN enda sak när det gäller ungdomsfrågor, så är det utan tvivel denna, att alla skolor ska ha åtminstonde en skolvärd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback