När det värsta har hänt.

Jag har satt all min tid, ALL min tid, de senaste åren, på att jobba mot missbruk. Min arbetstid, min fritid, mina politiska uppdrag har gått ut på främjande, förebyggande och vårdande arbete. På alla olika plan har jag jobbat,  på fältet med ungarna, de älskade, underbara. Både de som mår bra och de som mår sämre. Jag har föreläst, kampanjat, gjort statistik, skapat debatt, försökt förändra attityder, upplyst, uppmuntrat, upprört. Jag har pratat med anhöriga, lyssnat. Jag har suttit på möte efter möte, skapat dokument, skrivningar, handlingsprogram, skapat tjänster och service , byggt basketplaner, grillat korv, demonstrerat, delat ut kampanjkramar, visat filmer, ordnat träffar, dragit tjejgrupper, föräldrastödgrupper, peppkvällar och öppet hus. Säg nåt, och jag har baske mig gjort det.

Utom en sak. Hjälpt den unga mänska som miste livet till drogerna i helgen.
Och plötsligt är hela det där första stycket helt hopplöst, meningslöst. Värdelöst.

Visst vet jag logiskt sett,att jag gjort skillnad. Dels hör jag till de lyckliga som faktiskt fått höra det av såna jag mött och kunnat ge nåt , dels vet jag att saker jag gjort rimligtvis idag eller i framtiden kanske får någon att låta bli att prova, att må lite bättre, att välja nåt annat.
Men ändå.

Jag vet att man måste kämpa vidare, ännu hårdare. Men just idag känner jag mig så maktlös och värdelös och förbannad.
Förbannad på att det finns nåt sånt som droger. Förbannad på att mänskor får må så dåligt så man måste ta till dem.
Djävulen har gjort två genidrag i mina ögon. Dels har han övertygat folk om att han inte finns. Dels har han skapat droger.
Hur kan man rimligtvis vinna över nåt så ont?
Själen skriker av hjälplöshet, och ändå är det bara en bråkdel av angrundsvrålet från de själar, som sörjer mest idag.
Och varför kan jag inte göra nåt för att hjälpa dem?
Jag känner mig som den största svikaren av dem alla idag.
Jag står på barrikaderna, påstår mig vara en drogmotståndare, en som jobbar hårt mot detta.
Skitsnack. Ingenting har jag gjort som ändrar det faktum, att ännu en familj har drabbats av det som inte får hända. Och den smällen , den tar inte jag. Det är de som får ta den, de som lämnades kvar i spillrorna av ett liv.

Bryt ihop och kom igen, javisst. Men för varje gång det händer, blir jag lite mindre hel.
Vila i frid M.

Kommentarer
Postat av: Jannik

Jag ser upp till dig för det du gör Cita!



Du har gjort mycket för det Åländska samhället, och du kommer att göra så mycket mer!



När sådant händer är det en förlust för hela samhället, men vi måste finna kraften att fortsätta kämpa!



Ha en bra vecka!



Med vänliga hälsningar, Jannik Svensson, Mariehamn

2011-11-21 @ 00:10:43
Postat av: Sussie Jansén

Vi är många som kämpar mot drogerna,på ett eller annat vis, du är inte ensam! Och det är inte ditt fel när någon förlorar kampen mot ondskan...

Kram Sussie.

2011-11-21 @ 00:46:46
Postat av: Toja

Man vet aldrig hur många man räddat, för det är bara de som förlorats som räknas.Tyvärr.



Men UPP och hoppa! Du behövs, VI behövs och vi gör visst skillnad!

Du är duktig och har äntligen nått höjder där du både hörs och syns, så kliv för fan inte ner därifrån :)Vi behöver dig där!!!

2011-11-21 @ 06:18:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback