Årets listor.

Alltså, nu är vi inne på årets sista dag. Igen.Det var ju alldeles nyss nyår! Det slog mig häromdan, att jag inte har sett en enda lista ännu. Ni vet, årets trio bästa/ värsta/ största/ roligaste/ sorgligaste/ u name it.
Jag funderar på att göra en. Men det har hänt så tusans mycket, så mitt huvud rymmer ju bara de tre senaste månaderna ungefär. Sen får jag se alla krönikor i tidningar och teve, och tänker "ja just ja, DET hände ju!". Sen är jag jättedålig på tidsuppfatting. Var det tex i år Mickael Jackson dog? Eller var det ifjol?

Nä. Jag kan väl nöja mig med att konstatera att det hänt en hel del, jag har bytit jobb bland annat.Trappat ner på alla ideella åtaganden.Nästa år är det valår. Jisses, jag känner redan nu hur mycket det kommer att bli, hoppas man inte helt flyger iväg i det blå i sin egen uppblåsthet. Att kampanja för val är ju att gå ut med en offentlig arbets-cv, där man öser beröm över sig själv. Det kräver en hel del träning att vara så Anti-Jante, men det är kanske ganska nyttigt. Bara man inte uppslukas helt av hela karusellen, och tror att man är viktigare än man egentligen är. Tror att man är mer än bara mänska.Jag är jätterädd för det.Och för att folk ska tro att man är sån, uppblåst, självgod och självsäker. När man egentligen bara vill jobba med saker man brinner för.

Fast tänk ändå vilken lyx.Hur många kvinnor ute i världen för inte ens rösta, än mindre kandidera i ett val? Hur många mänskor blir hotade, misshandlade och utpressade på grund av hur de röstat? Hur många skulle inte var beredda att slåss för sin rätt att rösta? Här ids vi knappt bry oss. Det är ju väldigt nonchalant egentligen. Respektlöst tillochmed. Om man inte vill rösta för sin egen skull, borde man ju göra det av respekt, och som en manifestation för alla dem ute i världen , som inte har samma möjlighet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback