Vad har hon gjort egentligen?

Det är en balansgång tycker jag, att veta hur mycket "reklam"  man ska göra för sig själv såhär i valtider.Dels vill man inte verka stor på sig och skryta, dels vill jag inte blanda ihop arbete, fritid och politik. Men eftersom jag arbetar både professionellt i den preventiva verksamheten, ideellt med drogförebyggande/anhörigomsorg och politiskt med alltihop, blir det ibland extra svårt att veta var gränsen går.Men på bloggen tycker jag ändå jag kan berätta lite om vad jag sysslat med sen förra valet.

Jag blev ju roligt nog invald i fullmäktige i Lemland, men blev snabbt på det klara med att ska jag få grepp om detta med politik, ska jag göra det från grunden.Så jag "volonterade" för kommunstyrelse-uppdrag ,och det har varit ett oerhört intensivt arbete.Men roligt. 3-4 timmar långa möten var tredje vecka, några heldags-möten varje år, massor med lagar och förordningar och förvaltningsstadgar att lära sig, och just förvaltning har varit en utmaning att lära sig. Nu kan jag en del, men långt ifrån allt.

Med styrelseuppdraget följde uppdraget att representera styrelsen i någon nämnd, s.k polytruck.jag har varit polytruck i socialnämnden och det har varit jätteintressant att följa deras arbete.

I kommunen har jag det senaste året haft uppdraget att sitta i byggkommitten för utbyggnad av skolans gymnastiksal, och det har väl varit den största utmaningen.Efter att kommunstyrelsen varit helt enig om hur vi ville att salen skulle se ut i storlek och utformning, fick vi i kommitten uppdraget att ta fram förslag, och så mycket skäll har jag aldrig fått för ett arbete.
Glad var jag att få vara med och påverka den här utbyggnaden som jag tycker är jätteviktig, men blev stoppad i affären och ställd tillsvars på föräldramöten och kalas, om varför vi ville ha en så liten sal när alla kommuninnevånare vill ha en stor. Ja jisses,vi ville ju bara göra en så stor och bra sal som möjligt för pengarna, men där fick vi. Nu är vi så långt komna i detta arbete att vi har fått in entrepenader och ska föreslå entrepenör till styrelsen.Det händer saker och det blir nog bra tillslut, men synd är det när man på byn får höra att man själv jobbat emot, och nån annan får äran för alltihop, när verkligheten är  en helt annan.

Jag har det senaste året suttit i fritidsnämnden, men kan inte ta äran åt mig att ha åstadkommit så mycket där under året, däremot har jag ju i styrelsen gjort mycket för fritidssektorn, heltidstjänst för ungdomsledaren, pengar i Påse-projekt, basketplan,multisportarena , och en av mina ljsuare ideer tycker jag, kolonilotter i anslutning till äldreboendet.De är inte förverkligade ännu, men beslutet finns.

Jag har ju jobbat på landskapnivå också. 2008 tog jag plats i en kommitten för ungdomspolitiskt program, och det arbete vi gjorde då, la grunden för det som händer på ungdomspolitiska sidan idag.Fantastiskt kul att se effekter av nåt man startade upp för snart fyra år sen.

Det senaste ett och ett halvt året, har jag suttit i landskapsregeringens kommitte för alkohol och drogpolitik, och där har jag försökt föra fram en lång lista på åtgärder jag tycker behöver göras, men arbetet i gruppen har mest gått ut på att gå igenom det nuvarande handlingsprogrammet, och att höra folk från fältet för att få en uppfattning om hur situationen ser ut och vad som behöver göras.Lite besviken är jag, men en erfarenhet rikare.

Jag har ju också suttit i direktionen för Ålands lyceum, det har varit en helt ny erfarenhet för mig, men spännande att ha fått följa med omorganiseringen till Ålands gymnasium från insidan.

Det var mina politiska uppdrag.Förutom dem har jag  suttit i styrelsen för hem och skola i Khs, suttit som vise ordförande och numer ordförande i Fri från narkotika, och de senaste två åren har jag haft ordinarie plats i partistyrelsen för obundna.

Sådärja. Alla mina uppdrag i en salig röra.De ideella har inget med politiken att göra, och jag hoppas att folk kan skilja dem åt.Själv gör jag allt jag kan för att inte blanda ihop dem.

Det kan tyckas mycket, men mitt viktigaste uppdrag är ju det som mamma. Och jag vet att ni undrar, för det gör alla om en mamma hinner göra annat än att vara just mamma - Jo, jag hinner med barnen också. Jag är tillochmed en bra  och engagerad mamma. Sedär blev jag stor på mig i allefall. Men är det något jag är stolt över, så är det just min mammaroll, och den sköter jag efter bästa förmåga. Att jag tycker det är roligt att vara mamma gör ju saken väldigt mycket enklare, såklart.

Kommentarer
Postat av: Simon H

Som människa är man engagerad i olika saker, olika frågor man brinner för. Att det ena beblandas med det andra är nog en sak man får stå till tåls med lite grand, men jag tycker målningen blir mycket finare med blandade komplementfärger. Du är ju trots allt bara en människa som bara vill uttrycka sig och göra förändring. Det är huvudsaken :) Kör bara!

2011-09-25 @ 21:35:22
URL: http://www.simon.ax

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback