Det här med påverkan.

Ibland blir jag kallad ensakspolitiker. Folk tycker att mina intresseområden är för smala, jag måste bredda mig. Jag tycker såklart, att de frågor jag brinner för alltid ska få komma i första rummet. Det är ju pga dem jag sysslar med politik, inte tvärtom.
Jag började inte med politik och satt och funderade på vad jag ska välja för hjärteområde. Det var de frågorna som drev in mig i politiken, helt enkelt. Men som kommunpolitiker har jag ju suttit och beslutat, och haft åsikt om allt från avloppsfrågor, detaljplaner, skolreformer, avfallshantering och skatteprocenter, för att nämna en del.
Jag tror bara inte man kan jobba i 110 för alla frågor, även om man är mer eller mindre insatt i dem.
Så jag fortsätter nog på mitt sätt ändå.

Och igår kände jag att jag fick utdelning för det. Det som kanske är en bagatell i vissas ögon, en ändring av tobakslagen, så att det ska vara förbjudet även att köpa ut till minderårig, och att inneha som minderårig, skulle behandlas en andra gång (av tre) i lagtinget. Nånting som vi i den parlamentariska grupp för alkhol och drogfrågor har varit eniga om att skulle göras, och som jag trott var en formsak, visade sig vara på väg att förkastas.
Dagen före fick jag veta att cebterns Henry Lindström aviserat att han skulle föreslå att förslaget förkastades i tredje behandling, och att centern och kanske en del av liberalerna skulle stöda det.
Eftersom jag tycker lagen är viktig, och jag jobbar preventivt med just de här frågorna, tänkte jag att nåt måste jag försöka.Så jag satte mig helt enkelt ner och skrev ett mail till var och en av dessa ledamöter, och förklarade vikten av lagen enligt mig. Nu vill jag inte inbilla mig att det var bara det som gjorde, att Henry drog tillbaka sitt förkastande, men från att varit emot på måndagen, så var det ett enigt lagting som klubbade förslaget i andra omgång.
Jag inbillar mig att jag kanhända var en liten liten del av det.
Och det visar ju ändå, att var kvinnas/mans åsikt räknas.
Och att man ju faktiskt, om man vill och försöker, kan påverka just sina hjärtefrågor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback