Tack för att du stöder barnarbetet.

 

I det förebyggande arbetet koncentrerar vi oss ofta på alkohol  och drogförebyggande åtgärder, och glömmer ibland bort tobaksrökningen. Man kan tycka att upplysningen är så god när det gäller tobakens skadeverkan på hälsan, så att förebyggande kampanjer inte behövs i samma utsträckning.

Men fortfarande förekommer rökning i alla högstadieskolor  runt om i landskapet, trots att ”alla vet” att det är skadligt.

Frågan är, om man inser att det inte bara drabbar en själv om man väljer att stöda tobaksindustrin genom att röka. Barnarbete är en av de hörnpelare tobaksindustrin stöder sin verksamhet på.

 

De flesta av de tobaksproducerande länderna har lagar som reglerar barnarbete, och ma­joriteten av dem har dessutom skrivit under FN:s konvention om barnets rättigheter. De stora tobaksbolagen påstår sig bekämpa barnarbete. Trots det är barnarbete ett utbrett fenomen på tobaksplantage över hela världen.

 

 

Inte nog med att barnen far illa av att arbeta långa tunga dagar, de hindras från sin skolgång och de får bestående hälsoskador av sitt arbete.

 

Enligt en studie gjord i Filippinerna  ( källa: A non smoking generation) påvisade barnen sömnsvårigheter, utmattning, eksem, sår och skador till följd av exponering av giftiga gödningsmedel, astma och allergier till följd av kontakt med tobaksblad och tobaksdamm, samt insjuknade i Green Tobacco sickness, en typ av niktinförgiftning som orsakas av det nikotin som absorberas av huden genom kontakt med blöta tobaksbklad. Förgiftningen ger symptom i form av huvudvärk, illamående, kräkningar ,andningssvårigheter, yrsel och hjärtklappning.

 

I en UNICEF rapport (child work in the Bidi industry) kan vi läsa följande citat:

 

”Min mamma låter mig inte gå i skolan. Hon låter mig inte leka. Ibland ger hon mig $0.02-$0.04 så att jag jobbar med henne. Jag avskyr bidiarbetet( Bidi= en billig typ av tunna cigaretter rullade i blad)  men jag måste hjälpa min mamma. Min bror måste inte arbeta eftersom att han är pojke.”

7-årig flicka, Bangladesh

 

”Jag får betalt en gång i månaden eller varannan månad. Ibland vill fabriksägaren inte betala oss och då blir det gräl. Men vi kan inte protestera så mycket för då slutar de ge oss arbete. Vi måste ta de pengar vi får. Här finns inga andra jobb för oss.”

14-årig flicka, Bangladesh (beskriver sitt arbete som hon får $0.10 för 5-6 timmars arbete för.)

 

 

Att påverka dessa länder ,tex Argentina, Brasilien ,Kina, Indien, Malawi, och Zimbabwe  är svårt för den lilla mänskan. Men vi kan låta bli att använda de rpodukter som denna industri erbjuder.

Genom att röka förstör du inte bara ditt eget liv, du hjälper även till att försämra livet för tusentals barn världen över.

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback